Inrichting binnen- en buitenspeelruimte

Persoonlijke competenties

Deze nieuwsbrief is onderdeel van een reeks aan nieuwsbrieven behorende bij het pedagogisch kwaliteitshuis van ViaViela. Ben je nog niet bekend met het kwaliteitshuis en/of de pedagogische nieuwsbrieven. Lees dan eerst de introductie.

Pedagogiek voor gastouders

Emotionele veiligheid
Jij als gastouder
Theorie
Activiteiten
Pedagogisch kwaliteitshuis

Als ViaViela gastouder werk je vanuit de vier pedagogische basisdoelen van prof. J.M.A. Riksen-Walraven zoals genoemd in de Wet kinderopvang. Deze doelen vormen tevens de basis voor het pedagogisch beleid van ViaViela. ViaViela ondersteunt je met tools die je helpen de vier basisdoelen en het pedagogisch beleid in de praktijk te brengen. Zo werken we met een pedagogisch werkplan in de vorm van het Pedagogisch kwaliteitshuis.

Pedagogisch beleid van ViaViela

De tweede kamer op de tweede verdieping…

Lees meer over het ontwikkelen van persoonlijke competenties en hoe de inrichting van de binnen- en buitenruimte van jouw opvang kinderen hierbij helpt. Werk je graag op praktische wijze aan een uitdagende speel-leeromgeving? Kijk dan eens bij de twee activiteiten!

Flexibiliteit

Kinderen hebben baat bij regelmaat en structuur en vinden het fijn om te weten wat ze kunnen verwachten binnen jouw opvang. Daarnaast is het voor hen belangrijk om flexibiliteit te ervaren. Bij de inrichting van de binnen- en buitenspeelruimte kan dit zich vertalen naar de mogelijkheid om iets te mogen verplaatsen, tevoorschijn te halen, op te bergen of voor iets heel anders te gebruiken dan waar het eigenlijk voor bedoeld is. Kinderen raken vaak ontmoedigd als ze spullen waarmee ze iets hebben gebouwd of gemaakt, weer moeten opruimen of verplaatsen. Dit beperkt de creativiteit. Terwijl ergens langer mee bezig zijn en experimenteren met de mogelijkheden van de omgeving de kans tot ontdekken biedt. Binnen jouw opvang stimuleer jij kinderen dus ook middels de inrichting van je binnen- en buitenomgeving. Kies bijvoorbeeld voor meubels die je kunt veranderen of uitbreiden. En ga voor materialen die voor meer dan één doel of op meer dan één manier te gebruiken zijn.

Inrichting versus persoonlijke ontwikkeling

De inrichting van zowel de binnen- als de buitenruimte speelt een grote rol in de ontwikkeling van persoonlijke competenties bij kinderen. Een goed georganiseerde, veilige en prikkelende omgeving nodigt kinderen uit om op ontdekking te gaan, zichzelf te uiten en hun eigen mogelijkheden te verkennen. Dit draagt direct bij aan hun gevoel van autonomie en zelfvertrouwen.
Door bewust na te denken over de inrichting van binnen- en buitenruimtes kan jij als gastouder kinderen de ruimte bieden om te experimenteren, fouten te maken en daarvan te leren. Dit vergroot het zelfvertrouwen en helpt kinderen om hun eigen mogelijkheden en grenzen te ontdekken.

  • Binnenruimte

    In de binnenruimte is het belangrijk dat kinderen voldoende ruimte hebben om zelfstandig te bewegen en te kiezen wat ze willen doen. Dit kan door verschillende hoeken te creëren, zoals een leeshoek, een bouwhoek, een creatieve hoek en een rustplek. Door materialen en speelgoed op kindniveau aan te bieden, krijgen kinderen de mogelijkheid zelf keuzes te maken en initiatief te nemen. Bijvoorbeeld, wanneer een kind zelf een boek kan pakken of een spel kan kiezen, stimuleert dat het gevoel van controle en zelfstandigheid.
  • Buitenruimte

    De buitenruimte biedt unieke kansen voor het stimuleren van persoonlijke competenties. Door kinderen buiten vrij te laten bewegen, kunnen zij hun motorische vaardigheden ontwikkelen, grenzen verkennen en zelfvertrouwen opbouwen. Bijvoorbeeld klimmen, klauteren, rennen of graven in de zandbak zijn activiteiten die kinderen uitdagen om risico’s in te schatten en nieuwe vaardigheden te leren.

    Een natuurlijke buitenomgeving met elementen als gras, bomen, zand en water nodigt uit tot creatief spel en eigen initiatief. Dit stimuleert niet alleen de fysieke ontwikkeling, maar ook de cognitieve en sociale vaardigheden. Wanneer kinderen zelf keuzes kunnen maken in hoe ze buiten spelen en omgaan met hun omgeving, versterken ze hun persoonlijke competentie.

ViaViela ondersteunt je met tools die je helpen het pedagogisch beleid in de praktijk te brengen. Zo werken we met een pedagogisch werkplan in de vorm van het pedagogisch kwaliteitshuis. Het kwaliteitshuis vormt de kapstok waaraan jij al jouw kennis en ervaring kunt ophangen. Daarmee maak je, aan de hand van praktische voorbeelden, jouw pedagogisch handelen zichtbaar. Voor jezelf, voor ouders en voor de GGD.

Lees meer over het kwaliteitshuis

Jouw kwaliteitshuis

Jij kunt als gastouder de ontwikkeling van persoonlijke competenties van je opvangkinderen stimuleren.

Aan de slag

Ga aan de slag met activiteiten die speciaal gericht zijn op de 'inrichting van de binnen en buitenspeelruimte' en het basisdoel 'Persoonlijke competenties'

Flexibiliteit

Flexibiliteit is een belangrijke eigenschap voor jou als gastouder, maar het is ook goed om activiteiten te ondernemen met kinderen die hen helpen om flexibeler te zijn. Ze leren zo beter om te gaan met veranderingen en teleurstellingen. We geven je tips en voorbeelden om flexibiliteit te bevorderen.

Download activiteit 1

Open einde spel

Een uitdagende speel-leeromgeving heeft veel open einde mogelijkheden voor kinderen. We gaan bij activiteit 2 graag wat dieper in op het belang van open einde spel en geven je voorbeelden om dit zelf te stimuleren binnen jouw opvang.

Download activiteit 2

Meer weten?

Wil je je persoonlijke competenties verder ontwikkelen? Volg dan één van onze online cursussen. Log hiervoor in op je persoonlijke pagina van Mijngastouderburo.nl.

Cursus volgen