Door samen te spelen met hetzelfde materiaal leren kinderen delen, wachten op hun beurt en samenwerken. Rollenspeelmateriaal helpt hen emoties en sociale situaties te begrijpen.
Speelmateriaal binnen en buiten
De een na laatste kamer op de derde verdieping …
Lees meer over het ontwikkelen van sociale vaardigheden en hoe de inzet van speelmateriaal jouw opvang kinderen hierbij helpt. In deze nieuwsbrief lees je oa tips voor goede speelmaterialen die de sociale vaardigheden van kinderen bevorderen. En we hebben uiteraard twee inspirerende activiteiten.
Waarom sociale vaardigheden zo belangrijk zijn
Kinderen leren de belangrijkste levenslessen vaak tijdens het spelen. Door samen te spelen ontdekken ze hoe je deelt, samenwerkt, wacht op je beurt en rekening houdt met elkaar. Als gastouder heb jij een mooie rol in het begeleiden en stimuleren van deze sociale vaardigheden. Sociale vaardigheden helpen kinderen om contact te maken met anderen, zelfvertrouwen op te bouwen en om te gaan met conflicten. Kinderen die leren luisteren, overleggen en samenwerken, hebben daar hun hele leven profijt van. Zowel thuis, op school als later in de maatschappij.
Speelmateriaal als hulpmiddel
Met het juiste speelmateriaal kun je kinderen spelenderwijs laten oefenen:
- Bouwmaterialen zoals blokken of Lego dagen uit om samen te bouwen en afspraken te maken.
- Rollenspel materiaal zoals poppen, verkleedkleren en een keukentje helpt kinderen inlevingsvermogen te ontwikkelen.
- Bordspellen leren kinderen omgaan met regels, beurtgedrag en het plezier van samen spelen.
- Creatief materiaal zoals klei, verf en knutselspullen nodigt uit om ideeën te delen en samen iets moois te maken.
Tips voor jou als gastouder
Bied gevarieerd materiaal aan
Zorg voor speelgoed dat kinderen uitdaagt om samen te spelen. Denk aan spelletjes voor twee of meer spelers, groot bouwmateriaal waar je echt samen aan moet werken of een poppenhuis waar iedereen een rol kan kiezen. Hoe meer mogelijkheden tot samenwerking, hoe groter de kans dat kinderen sociale vaardigheden oefenen.
Geef complimenten en benoem gedrag
Kinderen leren door positieve aandacht. Benoem concreet wat je ziet: “Wat fijn dat je de blokken met Emma deelt” of “Ik zie dat je wacht tot je aan de beurt bent, goed gedaan!”. Zo leren kinderen welk gedrag gewenst is en voelen ze zich gezien.
Stimuleer zelfstandig oplossingen
Als er een conflict ontstaat, grijp niet direct in. Vraag kinderen eerst: “Wat zouden jullie zelf kunnen doen om dit op te lossen?”. Zo leren ze onderhandelen, om beurten kiezen of een alternatief verzinnen. Pas als ze er samen echt niet uitkomen, bied je hulp.
Pas het materiaal aan de leeftijd aan
Kleine kinderen leren vooral door te imiteren en hebben nog begeleiding nodig bij samenspel. Zet eenvoudig materiaal neer dat uitnodigt tot samen ontdekken, zoals duplo, een bal of een keukentje. Oudere kinderen kunnen al spelregels begrijpen en hebben plezier in bordspellen, rollenspellen of gezamenlijke knutselprojecten.
Creëer momenten van samen spelen
Plan bewust momenten in waarop kinderen samen iets doen. Dit kan een gezamenlijke knutselactiviteit zijn, samen een toren bouwen of een kort spelletje. Het gaat niet om wie wint of het mooiste resultaat heeft, maar om het proces van samenwerken en plezier maken.