Gastouderschap is vakmanschap

Gastouderevent ViaViela


Zaterdag 17 maart

ViaViela organiseert zaterdag 17 maart 2018 het gastouderevent in Delft. Samen met gastouders uit de hele regio trakteren we je op een dag vol gezelligheid, creativiteit en inspiratie.

Er zijn verschillende workshops te volgen en je vindt de leukste aanbiedingen voor jouw gastouderopvang op onze Gastouderbeurs.

We zijn er trots op dat Steven Pont onze keynote spreker is op het Gastouderevent! Steven Pont ken je wellicht van de televisieserie ”Het geheime leven van 4-jarigen”, maar hij heeft ook een flinke reeks boeken op zijn naam staan en is een populaire spreker. 


Programma

Locatie: CLD Delft, Molenhuispad 1,  2614 GE Delft

Datum : zaterdag 17 maart van 10.00 tot 17.00 uur

Programma:

10.00 - 10.20 uur Opening
10.20 - 11.45 uur Plenaire lezing door Steven Pont
11.45 - 12.00 uur Groepsfoto
12.15 - 13.30 uur Workshopronde groep 1
13.30 - 14.45 uur Workshopronde groep 2
14.45 - 15.00 uur Pauze
15.00 - 16.15 uur Tweede workshopronde 
16.15 - 17.00 uur Muzikale borrel en uitreiking awards
11.00 - 17.00 uur Ontmoetingsplein met diverse stands


Workshops

Je kan je hier aanmelden voor het gastouderevent in Delft.


Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong, ook jij bent ze vast tegengekomen. Wat is een ontwikkelingsvoorsprong eigenlijk, wat zijn verschillen en overeenkomsten met hoogbegaafdheid, welke uitdagingen kunnen kinderen met voorsprong tegenkomen en hoe kan jij hen verder helpen met jouw begeleiding?

Tijdens de workshop (h)erkennen van het kind met ontwikkelingsvoorsprong wil ik graag mijn kennis met je delen en je met praktische handvatten laten vertrekken.

Meer over mij en mijn bedrijf Cleverbee vind je op www.cleverbee.nl.

Dit ben ik! is het observatie instrument van ViaViela dat jou kan helpen om meer inzicht te krijgen in de ontwikkeling en het welbevinden van je opvangkind(eren). Ieder kind is uniek en ontwikkelt zich op een eigen manier en in een eigen tempo. Wanneer je je bewust bent van het ontwikkelingspatroon van je opvangkind en kijkt naar hoe het écht met hem/haar gaat, kun je hierbij aansluiten en ervoor zorgen dat je opvangkind optimaal kan groeien!

Observeren

Observeren met het observatie instrument Dit ben ik! – hoe pak je dat aan? En waar moet je rekening mee houden? ViaViela (Vestiging) organiseert op (datum) in (Plaats) een introductieworkshop waarin de toepassing van Dit ben ik! wordt uitgelegd. 

Dit ben ik!

Tijdens de workshop maak je kennis met het observatie instrument Dit ben ik! We nemen je mee in de verschillende ontwikkelingsgebieden en je krijgt allerlei tips en ideeën aangereikt over de manier waarop je Dit ben ik! kunt gebruiken bij jou op de opvang.

Kwaliteit, passie en persoonlijke ontwikkeling. Het zijn de kernwoorden van KIKI – Kansen in Kinderen, een uniek ontwikkelingsstimuleringsprogramma en de bijbehorende trainingen. Een programma voor élk kind van nul tot vier, omdat álle kinderen alles in zich hebben voor een optimale ontwikkeling. En daarbij, of juist: een training die als enige van alle ontwikkelingsstimuleringsprogramma’s gericht is op de persoonlijke ontwikkeling en vaardigheden van de pedagogisch medewerker of gastouder zélf.

De workshop " Alledaagse kunst" is gericht op het aanbieden van kunstzinnige en creatieve activiteiten aan jonge kinderen door gebruik te maken van materialen in en om het huis. Vaak zijn dit kosteloze materialen die vrijwel iedereen in huis heeft. Door deze materialen op een andere manier te gebruiken kom je tot verassende activiteiten.

Tijdens de workshop gaan jullie, de gastouders, zelf aan de slag met een aantal van deze activiteiten. Na afloop krijg je een werkboekje vol met inspiratie en uitgewerkte activiteiten mee naar huis.

1. Ambassadeurs zijn je allerbeste klanten. Hoe zit dat met jouw klanten? Hoe zorg je ervoor dat jouw klanten ambassadeurs van jouw opvang worden? Wanneer is een klant een ambassadeur?

2. Commercie rust op zes beinvloedingstechnieken die zorgen voor een automatische reactie. Voel jij ook de druk wanneer er staat "meld je nu aan, nog 1 plaats beschikbaar!" Deze technieken zijn onmisbaar voor een het werven van nieuwe klanten.

Tijdens deze workshop leer je hoe je de aandacht van nieuwe klanten kunt trekken en hoe je van je huidige klanten de allerbeste klanten kunt maken.

Risicovol spel is veel in het nieuws de laatste tijd. Maar wat houdt risicovol spel in? Wanneer spreken we van risico en wanneer van gevaar. En wat is het belang van risicovol spel voor kinderen?

Tijdens deze workshop gaan we in op bovenstaande vragen én kijken we hoe je dit als gastouder kunt begeleiden.

Wist je dat je met een baby vanaf 6 maanden al een klein gesprekje kunt voeren? Dit kan met behulp van ondersteunende gebaren, babygebaren. Een baby begrijpt al veel meer dan je denkt.

Kinderen beginnen vaak rond de 12 à 16 maanden te praten, terwijl ze vanaf 6 maanden hun behoeftes al duidelijk kunnen maken, met behulp van gebaren! Dat kan een hoop frustratie voorkomen en is vooral ontzettend leuk.

In deze workshop leer je de basis van communiceren met jonge kinderen met behulp van gebaren uit de echte Nederlandse Gebarentaal!

Workshop over omgaan met de boosheid van kinderen. Kinderen kunnen heftige emoties hebben. Dat is soms lastig. Voor henzelf, maar ook voor jou als (gast-) ouder.

Boosheid is vaak de moeilijkste emotie om mee om te gaan. Waarom worden kinderen boos? Hoe reageren we daarop? Gebruiken we straf? Zijn er ook alternatieven? Waarom raken die heftige emoties ons vaak zo? In deze interactieve workshop komt dit allemaal aan de orde!

De pedagogische kwaliteit binnen de gastouderopvang wordt steeds belangrijker. Met ons (vernieuwde) Pedagogisch beleidsplan sluiten we bij deze ontwikkelingen aan. Veilig en ontwikkelingsgericht met oog voor de eigenheid van het kind.

Pedagogisch werkplan
Wij verwachten van onze gastouders dat zij ons pedagogisch beleid kennen en hier naar handelen. Om dat zichtbaar te maken voor ouders en de GGD maken zij een pedagogisch werkplan. Wij geven daar graag de tools voor.

Goede communicatie is een voorwaarde voor tevreden en betrokken vraagouders! Ook heb je goede communicatie en samenwerking nodig om kwalitatief goede opvang te bieden voor het kind. Belangrijk om in te investeren dus! En direct ook een hele uitdaging. Want wat doe je wanneer ouders speciale wensen hebben die je niet direct of helemaal niet kunt honoreren, als zij hun ontevredenheid uiten, of als zij zich niet aan afspraken houden?

Na deze workshop heb je als gastouder praktische handvatten en bruikbare tips. Je leert hoe je op een professionele manier het gesprek aangaat. We frissen lekker actief nog wat communicatievaardigheden op en leren we van elkaars ervaringen. Waardoor jij de workshop verlaat met een goed gevulde gereedschapskist in het communiceren met ouders.

We kijken er naar uit om met jullie aan de slag te gaan! Tot 17 maart!

Er zijn veel meer kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) dan met autisme of ADHD. Toch is een TOS minder bekend, terwijl het grote gevolgen heeft voor het kind. Daarom organiseert Kentalis de gratis workshop ‘De (niet) pratende peuter’ voor professionals die werkzaam zijn met jonge kinderen zoals jeugdverpleegkundigen, medewerkers van peuterspeelzalen en kinderdagverblijven.

Een Taalontwikkelingsstoornis (TOS) is een onzichtbare handicap. Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis hebben moeite met taal. Verder is er ‘niets met ze aan de hand’, hun intelligentie, gehoor en algemene ontwikkeling zijn normaal. Sommige kinderen hebben of krijgen bijkomende problemen, bijvoorbeeld op het gebied van sensorische integratie, geheugen, auditieve aandacht, verwerkings-, lees- en spellingsproblemen. Het hebben van een taalontwikkelingsstoornis kan ook leiden tot problemen in de sociaal-emotionele ontwikkeling. Kinderen gaan zich terugtrekken, omdat ze niet begrepen worden of moeilijk gedrag vertonen vanwege het niet uit de voeten kunnen met taal. Er zijn minstens zoveel kinderen met een TOS als met ADHD.

De workshop ‘De (niet) pratende peuter’ heeft als doel professionals te informeren over de spraak- en taalontwikkeling van het jonge kind: Wat is een TOS? Hoe herkent u een TOS? Tijdens de workshop krijgt u ook handvatten om de taal van het jonge kind te stimuleren. We behandelen theorie en oefenen interactief door korte opdrachten, filmpjes en ervaringsoefeningen. Afhankelijk van de vragen die er zijn, gaan we dieper in op de onderwerpen zoals taalachterstand, meertaligheid en slechthorendheid.

Ouders die staan voor de keuze van kinderopvang gaan op onderzoek uit en ‘shoppen’. Ze verdiepen zich in het aanbod en kiezen na wikken en wegen de opvang die het beste bij hen en bij hun kind past. Gastouder? Kinderdagverblijf? Informele opvang door familie of buren?

Een kennismakingsgesprek met de gastouder, maakt deel uit van dit belangrijke keuzeproces. Het komt erop aan dit waardevolle contactmoment professioneel en klantgericht aan te pakken. Daarnaast is dit het begin van een mogelijke samenwerking. DÉ kans om goed van start te gaan!

Na deze workshop heb je als gastouder praktische handvatten om een kennismakingsgesprek met een vraagouder professioneel en klantgericht te laten verlopen. Om zo de kans op een nieuwe klant enorm te verhogen ÉN een droomstart te maken in de samenwerking met de vraagouder.

We kijken er naar uit om met jullie aan de slag te gaan! Tot 17 maart!

Tijdens de workshop 'Groeien door bewegen' ga ik in op de motorische ontwikkeling van kinderen en hoe die invloed heeft op de cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling. Ook gaan jullie ervaren en laat ik zien hoe je een achterstand herkent en hoe je de ontwikkeling stimuleert dmv bewegen en spel.

Hechting is de basis voor de levenslange ontwikkeling van je kind. Na het volgen van deze cursus, weet je wat belangrijk is voor het opbouwen van een sterke relatie met je kind, op welke momenten je kind jouw veiligheid het hardst nodig heeft, hoe hechten het proces van loslaten versoepelt en hoe je je kind kan leren omgaan met stress/angsten.

Thema’s die tijdens de cursus aan bod komen:

effect van lichaamscontact en troosten
basisvertrouwen opbouwen
passend reageren op signalen
wat spelen met hechting te maken heeft
stress en angsten

Vindt u voorlezen ook zo leuk? En krijgen uw kinderen er geen genoeg van? Of hebt u soms geen zin om voor de honderdste keer hetzelfde boek te moeten lezen? Waarom willen ze dat eigenlijk? En welk boek is nu leuk voor welke leeftijd? Wat is het belang van voorlezen? Op dit soort vragen en nog veel meer, geef ik antwoord tijdens een leerzame en gezellige kinderboekenpresentatie.

Naast een voorlichting, laat ik vooral de boeken zelf aan het woord!

 

TINK is een training speciaal voor medewerkers in de kinder- en gastouderopvang. Als er iets bijdraagt aan een optimale ontwikkeling van kinderen dan zijn dat goede interactievaardigheden van de gastouder. Met TINK leer je hoe je deze kunt toepassen en verbeteren.

Kennis van taal- en interactievaardigheden en het toepassen hiervan is essentieel voor het bieden van een ontwikkelingsgerichte opvang. De training versterkt jouw professionele kwaliteit en zoomt in op de interactievaardigheden en de taal die jij daarvoor gebruikt.

In TINK staan zes verschillende interactievaardigheden centraal:

Sensitieve responsiviteit
Respect voor autonomie
Structureren en grenzen stellen
Praten en uitleggen
Ontwikkelingsstimulering
Begeleiden van interacties

 

Tijdens deze workshop kun je kort kennis maken met deze interactievaardigheden waarna je kunt beslissen of een complete training iets voor jou is. Door middel van deze training creëer je meer bewustwording van hoe je deze interactievaardigheden nu inzet en hoe je ze kunt verbeteren.

 

Kinderen groeien op met een continu aanbod van (sociale) media en Wi-Fi. Echter beschikken zij vaak nog niet over voldoende vaardigheden om hier verantwoord mee om te gaan.

Deze workshop geeft een inkijkje hoe je op een positieve manier kunt omgaan met de uitdagingen die zich voordoen in de mediaopvoeding bij (jonge) kinderen. Dit aan de hand van interactieve werkvormen, prikkelende situaties maar ook door van elkaar te leren. De bedoeling is dat je na afloop naar huis gaat met praktisch toepasbare tips en tools voor thuis en deze bewust weet in te zetten.

Mogelijk heeft een aantal van jullie de lezing “Digitale kinderen” in september 2017 bijgewoond, eveneens verzorgd door Praktijk Dapper. Tijdens deze workshop zal de nadruk liggen op andere onderwerpen en (nog meer) op het interactieve element.

Muziekdocent Anna Kiss gaat tijdens de workshop de gastouders enthousiast maken voor muziek en dans. Zij biedt een aantal activiteiten aan die de deelnemers snel eigen kunnen maken en direct in hun eigen opvang uit kunnen proberen.

Deze activiteiten zijn zeer gevarieerd: ritmische spelletjes, dansexpressie, liedjes met eenvoudige begeleiding en nog veel meer. Je neemt een proefje van alles en wordt geïnspireerd om zelf met de kinderen muziek te maken.

Tijdens deze leerzame maar heel gezellige workshop zullen de deelnemers zelf ervaren hoe muziek de dagen van het opgroeiende kind op kan vrolijken en kan verrijken.

De pedagogische kwaliteit binnen de gastouderopvang wordt steeds belangrijker. Met ons (vernieuwde) Pedagogisch beleidsplan sluiten we bij deze ontwikkelingen aan. Veilig en ontwikkelingsgericht met oog voor de eigenheid van het kind.

De GGD test je kennis

Als gastouder ben je aangesloten bij ViaViela, daarom is het belangrijk dat je ons Pedagogisch beleid kent en hiernaar handelt. De GGD controleert hier ook op. Tijdens een inspectie kun je vragen krijgen over de inhoud van het Pedagogisch beleid en de vertaling hiervan naar jouw opvang.

We nodigen je van harte uit voor de workshop Pedagogisch beleid

Wil jij je verder professionaliseren en je talenten als gastouder verder ontwikkelen? Tijdens de workshop Pedagogisch beleid ViaViela krijg je meer uitleg over de 4 basisdoelen van J.M.A Riksen-Walraven en hoe je deze in de praktijk kunt brengen. Er is tijdens de bijeenkomst veel ruimte voor het beantwoorden van al je vragen over het Pedagogisch beleid van ViaViela.

De workshop peuterdans is een inspirerende en interactieve workshop in al zijn facetten. De deelnemers zullen een peuterdansles aan den lijve ervaren volgens de lesmethode van Dingjan. Aansluitend volgt een evaluatie over de ervaringen en theorie over alle elementen van de peuterdansles.

Waaruit bestaat een warming-up en cooling-down volgens de Dingjan Peuterdansmethode, en waarom zo? Hoe maak je een fantasievolle themadans? Hoe om te gaan met alle nukken van peuters en hoe hou je ze bij de les? Welke muziek is geschikt? Verder worden er diverse attributen getoond en actief het gebruik ervan ervaren. Kortom een workshop vol inspiratie!

De behoefte kan dan ontstaan om na deze workshop, vol kennis en opgedane ervaring, een dansverhaal zelf te maken en uit te voeren met peuters onder toezicht en met feedback van de docente. Gastouders kunnen dan bij Yvonne Dingjan een folder krijgen om zich persoonlijk aan te melden voor verdieping in peuterdans. De workshop wordt gegeven door Yvonne Dingjan van Dingjan Peuterdansonderwijs. Zij biedt bijscholingen en een opleiding op het gebied van peuterdans. www.peuterdans.nl


Tijdens de bijeenkomst geven wij de gastouders een goed beeld van de verschillende mogelijkheden om de inkomsten als gastouder bij de Belastingdienst op te geven. Veel gastouders geven hun inkomsten nog op als 'resultaat uit overige werkzaamheden' en betalen daardoor veel belasting. Bovendien vergeten gastouders vaak de kosten en uitgaven goed bij te houden en daardoor beperken zij zich in de aftrekposten. Wij geven bij deze presentatie een helder overzicht van de mogelijke (en niet mogelijke) aftrekposten. Daarnaast geven wij gastouders handvatten om door de Belastingdienst als ondernemer te worden (blijven) erkend. Wij zullen ook ingaan op de recente ontwikkelingen inzake het ondernemerschap.

Wij bieden een leuke kennismakingsworkshop schminken, waarin we u laten kennismaken met professionele schminkproducten. Ook bieden wij workshops voor het zetten van glittertattoos. Hierin geven wij advies over de producten en mag u zelf twee glittertattoos zetten.

Tijdens de interactieve workshop waarbij deelnemers een andere kijk op zichzelf en kinderen krijgen, maak je kennis met de methode, met onze karakters en hebben wij praktijkvoorbeelden van de methode.

ZaaiGoed is een sociaal-emotionele ontwikkelingsmethode voor kinderen en volwassenen inéén. ZaaiGoed is gebaseerd op het kopiergedrag van kinderen. Zij doen na wat zij van volwassenen meekrijgen. Wat we kinderen meegeven (zaaien), draagt bij aan hun ontwikkeling (oogst). Vandaar: wat je zaait, is wat je oogst.

De ZaaiGoed methode is mede gebaseerd op onderdelen van de ontwikkelingspsychologie. ZaaiGoed zijn activerende, positieve boodschappen die bewust aan kinderen worden meegeven. Hierdoor wordt er een stevige sociaal-emotionele basis gelegd. Door kinderen bewust te maken hoe zij gevormd worden, zijn kinderen beter in staat om met alle ervaringen die ze tegenkomen om te gaan. In hun ontwikkeling naar volwassenheid toe, blijft de methode een positieve invloed behouden. Er kan steeds worden teruggegrepen naar de basisboodschappen.