Pedagogische nieuwsbrieven

Pedagogische inzet

Tekst

Pedagogisch werkplan

Tekst

Jij als gastouder

Tekst

Andere kinderen

Tekst

Inrichting binnen- en buitenruimte

Tekst

Speelmateriaal binnen en buiten

Tekst

Activiteiten

Tekst

Jouw kwaliteitshuis

Als gastouder zorg jij voor de pedagogische kwaliteit in je dagelijkse opvang. Je draagt bij aan deze kwaliteit door bewust bezig te zijn met:

  • Interactie tussen jou en je opvangkind

    Wanneer je communiceert met je opvangkind kun je dit op de verbale en non-verbale manier doen. De verbale manier betekent dat je in gesprek gaat met het kind. Communiceer je non-verbaal dan gebruik je geen taal. Je geeft signalen door bijvoorbeeld: het maken van gebaren, oogcontact of je lichaamshouding. Hierbij is het belangrijk dat jij je als gastouder bewust bent van de manier waarop je communiceert en de invloed die dit heeft op je opvangkind.
  • Interactie tussen je opvangkind en andere kinderen

    Betrek andere kinderen bij het ‘leren’ van je opvangkind. Laat kinderen samen spelen, op onderzoek gaan, ontdekken, ruzie maken, vrienden maken, sociaal gedrag ontwikkelen en waarden en normen overdragen. Van het leren met andere kinderen groeit je opvangkind (en de andere betrokken kinderen ook).
  • Inrichting van jouw binnen- en buitenspeelruimte

    De omgeving van je opvangkind moet de ontwikkeling stimuleren. Hier kun je met de inrichting van je opvang rekening mee houden. Maak gebruik van de ruimte om allereerst een veilige sfeer te scheppen. Let bijvoorbeeld op het licht, de kleur en de akoestiek van je opvang locatie. Daarnaast is het belangrijk dat de kinderen kunnen onderzoeken, ontdekken en ‘vrij’ kunnen spelen. De inrichting van je binnen- en buitenspeel ruimte kan een groot verschil maken in het welzijn van je opvangkind.
  • Spel materiaal binnen- en buiten

    Het juiste spelmateriaal in jouw opvang is belangrijk omdat het kinderen de mogelijkheid geeft zich op een veilige en passende manier te ontwikkelen. Goed gekozen materiaal sluit aan bij de leeftijd, interesses en ontwikkelingsfase van het kind. Het daagt kinderen uit om te ontdekken, te leren en samen te spelen, zonder dat het te moeilijk of juist te makkelijk is. Daarnaast draagt spelmateriaal bij aan verschillende ontwikkelingsgebieden:

    Motorisch: door bewegen, bouwen of klimmen.
    Cognitief: door puzzelen, sorteren of rollenspellen.
    Sociaal-emotioneel: door samen te spelen, te delen en op elkaar te wachten.
    Creatief: door vrij spel, tekenen of fantasierijk materiaal.

    Kortom: het juiste spelmateriaal zorgt voor plezier, veiligheid én een rijke leeromgeving waarin kinderen op hun eigen tempo kunnen groeien.

  • Activiteiten

    Als gastouder kun je verschillende activiteiten aanbieden aan de kinderen. Je hebt ‘vaste’ activiteiten die je elke dag herhaalt en ‘bijzondere’ activiteiten die bijvoorbeeld bij het thema van die dag of periode passen.

Aan de slag

Ga aan de slag met de eerste twee activiteiten. In iedere pedagogische nieuwsbrief die je gaat ontvangen, delen we twee activiteiten.

We bouwen een huis

Bij deze eerste activiteit bouw je met je opvangkinderen een huis. Hierbij werk je aan persoonlijke en sociale competenties.

Download activiteit 1

De familiemuur

Bij de tweede activiteit richt je een familiemuur in. Deze fotomuur draagt bij aan de emotionele veiligheid van je opvangkinderen.

Download activiteit 2

Emotionele veiligheid

Wil jij niet wachten op de volgende nieuwsbrief, maar meteen aan de slag? Ga dan snel verder naar de nieuwsbrief over het bieden van emotionele veiligheid en wat jij daar in kan betekenen als gastouder.

Naar de nieuwsbrief