Aan de slag
Ga aan de slag met activiteiten die speciaal gericht zijn op de 'Speel-leeromgeving' en het basisdoel 'Normen en waarden'
Deze nieuwsbrief is onderdeel van een reeks aan nieuwsbrieven behorende bij het pedagogisch kwaliteitshuis van ViaViela. Ben je nog niet bekend met het kwaliteitshuis en/of de pedagogische nieuwsbrieven. Lees dan eerst de introductie.
Als ViaViela gastouder werk je vanuit de vier pedagogische basisdoelen van prof. J.M.A. Riksen-Walraven zoals genoemd in de Wet kinderopvang. Deze doelen vormen tevens de basis voor het pedagogisch beleid van ViaViela. ViaViela ondersteunt je met tools die je helpen de vier basisdoelen en het pedagogisch beleid in de praktijk te brengen. Zo werken we met een pedagogisch werkplan in de vorm van het Pedagogisch kwaliteitshuis.
Pedagogisch beleid van ViaVielaOp de tweede verdieping van het kwaliteitshuis, staat de speel-leeromgeving centraal. Dit keer bekeken vanuit het overdragen van normen en waarden. Want zowel de binnen- als buitenomgeving biedt verschillende mogelijkheden om je opvangkinderen spelenderwijs kennis te laten maken met waarden die voor hen mogelijk altijd belangrijk blijven.
Kinderen aanmoedigen tot ontdekken, is een belangrijke taak voor jou als gastouder. Kinderen zijn van nature ontdekkers en nemen hierbij ook wel eens risico’s. Ze bewegen zich snel, stoppen dingen in hun mond en laten dingen vallen of gooien er soms mee. Ook houden veel kinderen van klimmen en verstoppen.
Tijdens het ontdekken binnen jouw speel-leeromgeving, staat veiligheid voorop. Daarnaast gelden er bepaalde regels in wat wel of niet mag: de normen en waarden van jouw opvang. Al is ‘balans’ hier het sleutelwoord. Een omgeving waarin je de hele dag moet zeggen ‘niet aankomen! Niet daar naartoe gaan!’ voelt voor niemand prettig. In plaats van veel tijd besteden aan het corrigeren van kinderen, kun je daarom ook kijken hoe je jouw opvang zo inricht dat je niet steeds hóéft te waarschuwen. Zo geef je kinderen de kans om vrij op ontdekking te gaan in een speel-leeromgeving die veilig en goed georganiseerd is. Dit maakt jouw werk als gastouder leuker en makkelijker én zorgt ervoor dat je opvangkinderen zich nog beter ontwikkelen!
Soms kost het overbrengen van normen en waarden binnen de speel-leeromgeving wat meer moeite. Bijvoorbeeld omdat een kind gedrag vertoont dat tegen jouw normen en waarden ingaat. Op zulke momenten kun je nagaan of er binnen je inrichting een factor is die het probleem veroorzaakt of erger maakt. Kijk hierbij naar de binnen- en buitenruimtes. Een veilige, stimulerende ruimte daagt kinderen uit om te leren, vermindert gedragsproblemen en voorkomt dat jij zelf steeds moet waarschuwen en corrigeren. Hier zijn een aantal tips waarmee je een speel-leeromgeving creëert die kinderen weet te boeien en aanmoedigt tot ontdekken volgens belangrijke algemene normen en waarden:
ViaViela ondersteunt je met tools die je helpen het pedagogisch beleid in de praktijk te brengen. Zo werken we met een pedagogisch werkplan in de vorm van het pedagogisch kwaliteitshuis. Het kwaliteitshuis vormt de kapstok waaraan jij al jouw kennis en ervaring kunt ophangen. Daarmee maak je, aan de hand van praktische voorbeelden, jouw pedagogisch handelen zichtbaar. Voor jezelf, voor ouders en voor de GGD.
Lees meer over het kwaliteitshuisJij kunt als gastouder bijdragen aan de overdracht van normen en waarden.
Ga aan de slag met activiteiten die speciaal gericht zijn op de 'Speel-leeromgeving' en het basisdoel 'Normen en waarden'
Je opvangkinderen kunnen al op jonge leeftijd leren hoe zij zelf kunnen bijdragen aan het creëren van een fijne gezamenlijke leefomgeving. Een praktische aanpak hierin is samen opruimen. Daarom lees je dit keer hoe je samen opruimen leerzaam, makkelijk én gezellig maakt.
Download activiteit 1
Een andere speel-leeromgeving vind je buiten. Al wandelend door de natuur, groeit de liefde en het respect voor de planten, bomen en dieren om ons heen. En wat is er leuker dan lopen op het blotevoetenpad?
Download activiteit 2