Aan de slag
Ga aan de slag met activiteiten die speciaal gericht zijn op de 'Speel-leeromgeving' en het basisdoel 'Persoonlijke competenties'
Deze nieuwsbrief is onderdeel van een reeks aan nieuwsbrieven behorende bij het pedagogisch kwaliteitshuis van ViaViela. Ben je nog niet bekend met het kwaliteitshuis en/of de pedagogische nieuwsbrieven. Lees dan eerst de introductie.
Als ViaViela gastouder werk je vanuit de vier pedagogische basisdoelen van prof. J.M.A. Riksen-Walraven zoals genoemd in de Wet kinderopvang. Deze doelen vormen tevens de basis voor het pedagogisch beleid van ViaViela. ViaViela ondersteunt je met tools die je helpen de vier basisdoelen en het pedagogisch beleid in de praktijk te brengen. Zo werken we met een pedagogisch werkplan in de vorm van het Pedagogisch kwaliteitshuis.
Pedagogisch beleid van ViaVielaLees meer over het ontwikkelen van persoonlijke competenties en hoe de speel-leeromgeving van jouw opvang kinderen hierbij helpt. Werk je graag op praktische wijze aan een uitdagende speel-leeromgeving? Kijk dan eens bij de twee activiteiten!
Kinderen hebben baat bij regelmaat en structuur en vinden het fijn om te weten wat ze kunnen verwachten binnen jouw opvang. Daarnaast is het voor hen belangrijk om flexibiliteit te ervaren. In de speel-leeromgeving kan dit zich vertalen naar de mogelijkheid om iets te mogen verplaatsen, tevoorschijn te halen, op te bergen of voor iets heel anders te gebruiken dan waar het eigenlijk voor bedoeld is. Kinderen raken vaak ontmoedigd als ze spullen waarmee ze iets hebben gebouwd of gemaakt, weer moeten opruimen of verplaatsen. Dit beperkt de creativiteit. Terwijl ergens langer mee bezig zijn en experimenteren met de mogelijkheden van de omgeving en het (spel)materiaal, de kans tot ontdekken biedt. Binnen jouw opvang stimuleer jij kinderen door hen tijd en ruimte te geven én middels de inrichting van je speel-leeromgeving. Kies bijvoorbeeld voor meubels die je kunt veranderen of uitbreiden. En ga voor materialen die voor meer dan één doel of op meer dan één manier te gebruiken zijn. Deze materialen noemen we ‘open einde materialen’.
Open einde materialen zijn door kinderen op verschillende manieren te gebruiken. Hierbij draait het vooral om het proces van ontdekken: de materialen stimuleren de creativiteit. Wanneer kinderen open einde materialen gebruiken om iets te creëren, zoals schilderen met verf, ziet het resultaat er bij elk kind en bij elk gebruik weer anders uit. Het materiaal laat ieders individuele ideeën en ontdekkingen zien. Voorbeelden van open einde materialen zijn: zand, water, blokken, klei, verf etc.
Open einde materialen stimuleren de ontwikkeling van kinderen op verschillende vlakken:
ViaViela ondersteunt je met tools die je helpen het pedagogisch beleid in de praktijk te brengen. Zo werken we met een pedagogisch werkplan in de vorm van het pedagogisch kwaliteitshuis. Het kwaliteitshuis vormt de kapstok waaraan jij al jouw kennis en ervaring kunt ophangen. Daarmee maak je, aan de hand van praktische voorbeelden, jouw pedagogisch handelen zichtbaar. Voor jezelf, voor ouders en voor de GGD.
Lees meer over het kwaliteitshuisJij kunt als gastouder de ontwikkeling van persoonlijke competenties van je opvangkinderen stimuleren.
Ga aan de slag met activiteiten die speciaal gericht zijn op de 'Speel-leeromgeving' en het basisdoel 'Persoonlijke competenties'
Flexibiliteit is een belangrijke eigenschap voor jou als gastouder, maar het is ook goed om activiteiten te ondernemen met kinderen die hen helpen om flexibeler te zijn. Ze leren zo beter om te gaan met veranderingen en teleurstellingen. We geven je tips en voorbeelden om flexibiliteit te bevorderen.
Download activiteit 1
Een uitdagende speel-leeromgeving heeft veel open einde mogelijkheden voor kinderen. We gaan bij activiteit 2 graag wat dieper in op het belang van open einde spel en geven je voorbeelden om dit zelf te stimuleren binnen jouw opvang.
Download activiteit 2