Basisdoel 2: Persoonlijke competenties

Speelmateriaal binnen en buiten

Speelmateriaal is een middel om talenten en vaardigheden te ontwikkelen: bouwmateriaal voor motoriek en creativiteit, puzzels voor cognitieve groei, boeken en spelletjes voor taalontwikkeling.

Header Basisdoel 2 Persoonlijke competenties

De tweede kamer op de derde verdieping …

Lees hier meer over het ontwikkelen van persoonlijke competenties en hoe het speel-materiaal binnen en buiten jouw opvangkind hierbij helpt. Daarnaast hebben we twee activiteiten met o.a. tips die je kunt toepassen in jou dagelijkse praktijk.

Ontdek, experimenteer en groei

Kinderen leren het meest wanneer ze de vrijheid krijgen om zelf te ontdekken en te experimenteren. Speelmateriaal zonder vaste instructie of einddoel noemen we ‘open-einde materialen’. Ze nodigen kinderen uit om zelf te bedenken hoe ze het willen gebruiken en lenen zich daarom uitstekend om te ontdekken, te experimenteren en te groeien.

Open einde materialen

Open einde materialen zijn door kinderen op verschillende manieren te gebruiken. Hierbij draait het vooral om het proces van ontdekken: de materialen stimuleren de creativiteit. Wanneer kinderen open einde materialen gebruiken om iets te creëren, zoals schilderen met verf, ziet het resultaat er bij elk kind en bij elk gebruik weer anders uit. Het materiaal laat ieders individuele ideeën en ontdekkingen zien. Voorbeelden van open einde materialen zijn: zand, water, blokken, klei, verf etc.

  • Creativiteit en probleemoplossend

    Kinderen bedenken zelf hoe ze het materiaal gebruiken . Open-einde materialen geven kinderen de vrijheid om zelf te bepalen wat ze maken en hoe ze spelen. Ze leren nieuwe ideeën te bedenken, keuzes te maken en oplossingen te zoeken wanneer iets niet meteen lukt. Dit stimuleert niet alleen hun creativiteit, maar ook hun vermogen om problemen op te lossen en flexibel te denken.
  • Samenwerking en sociale vaardigheden

    Samen spelen stimuleert samenwerking en sociale vaardigheden
    Wanneer kinderen samen met anderen spelen, oefenen ze belangrijke sociale vaardigheden zoals overleggen, delen, beurt afwachten en rekening houden met elkaars ideeën. Samen bouwen, rollenspellen of het voltooien van een parcours leert kinderen communiceren, samen te werken en conflicten op te lossen.
  • Zelfvertrouwen en zelfstandigheid

    Door kinderen keuzes te laten maken en hun eigen ideeën te laten uitvoeren, voelen ze dat ze serieus genomen worden. Ze ontdekken dat ze invloed hebben op hun spelomgeving en dat hun creativiteit gewaardeerd wordt. Dit versterkt hun zelfvertrouwen en stimuleert zelfstandigheid.

Veilig experimenteren

Open-einde materiaal biedt een veilige omgeving om te proberen en te falen zonder dat het “verkeerd” is. Kinderen leren dat fouten maken onderdeel is van leren en dat doorzetten en opnieuw proberen resultaat kan opleveren. Zo ontwikkelen ze veerkracht, doorzettingsvermogen en een positieve houding ten opzichte van uitdagingen.

Aan de slag

Ga aan de slag met activiteiten die speciaal gericht zijn op de 'speelmateriaal binnen en buiten' en het basisdoel 'Persoonlijke competenties'

Spelen met open einde materiaal

Open einde materiaal bieden ruimte tot ontdekken en creativiteit. We geven je tips en ideeën om met open einde materiaal aan de slag te gaan.

Mijn eigen creatieve fantasiewereld

Tijdens deze activiteit laat je de kinderen aan de slag gaan met kosteloos materialen. Je laat ze hierbij ontdekken en experimenteren. Welke materialen kun je eigenlijk allemaal gebruiken?

Persoonlijke competenties
Speelmateriaal binnen en buiten
Speelmateriaal
Theorie
Praktijk
Pedagogisch kwaliteitshuis
Pedagogisch kwaliteitshuis, huis

Handboek Pedagogiek voor gastouders

Wil jij niet wachten tot je alle pedagogische nieuwsbrieven van ViaViela ontvangen hebt? Download dan nu het Handboek Pedagogiek voor gastouders.

Download het handboek