Basisdoel 4: Waarden en normen

Jij als gastouder

Door kinderen actief te betrekken bij keuzes en gesprekken, laat je zien dat hun mening ertoe doet. Je stelt vragen, luistert naar hun ideeën en laat hen meedenken. Zo leren kinderen verantwoordelijkheid nemen, onderhandelen en ervaren ze dat ze invloed hebben op hun leefomgeving.

Header Basisdoel 4 Normen en waarden

Als ViaViela gastouder geef je op jouw eigen manier invulling aan de vier pedagogische basisdoelen van prof. J.M.A. Riksen Walraven, zoals genoemd in de Wet Kinderopvang. Deze doelen vormen tevens de basis voor het pedagogisch beleid van ViaViela. ViaViela ondersteunt jou met tools die je helpen de vier basisdoelen en het pedagogisch beleid in de praktijk te brengen. Zo werken we met een pedagogisch werkplan in de vorm van het pedagogisch kwaliteitshuis.

Pedagogisch beleid van ViaViela

De laatste kamer op de begane grond…

De kamer in het pedagogisch kwaliteitshuis die dit keer aan bod komt, draait om het vierde en laatste pedagogisch basisdoel: het overdragen van normen en waarden. Na het lezen van alle informatie heb jij geleerd welke functie normen en waarden hebben bij de ontwikkeling van kinderen en hoe jij als gastouder bijdraagt aan de overdracht van deze normen en waarden. Er zijn ook weer activiteiten te downloaden waarmee je binnen jouw opvang direct aan de slag kunt gaan.

Socialisatie

Binnen jouw opvang stimuleer jij kinderen om op open wijze kennis te maken met de algemene normen en waarden die in onze samenleving gelden. Zo leren kinderen op een respectvolle manier met elkaar om te gaan en een actieve en positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. Het leren van deze normen en waarden noemen we socialisatie. Hierbij hoort ook cultuuroverdracht waarbij kinderen leren over gebruiken, tradities en gewoontes binnen de samenleving en de verschillende culturen die daar deel van uitmaken. Door kinderen te ondersteunen bij het leren van normen en waarden ervaren ze een veilige basis waar vanuit ze de wereld kunnen verkennen.

Jouw kwaliteitshuis

Jij kunt als gastouder bijdragen aan de overdracht  van normen en waarden.

Dit doe je als volgt:

  • Steunen

    Kinderen steun je vanuit warmte. Dit noemen we ook wel sensitieve responsiviteit. Hierbij reageer je passend op de signalen van het kind en bied je onvoorwaardelijke steun in de vorm van betrokkenheid, liefde en aandacht. Laat als gastouder het kind merken dat het gewaardeerd en gezien wordt, wat een veilige basis creëert om waarden en normen te leren. Door warmte, troost en bevestiging leert het kind respect en zorgzaamheid kennen.

    Voorbeeld: een kind troosten en tegelijk benoemen “Je mag boos zijn, maar we slaan niet. We praten erover.”

  • Sturen

    Met sturen bedoelen we gedragscontrole. Door structuur te bieden heb je controle over het gedrag van kinderen en leer je kinderen uiteindelijk om zelf controle te hebben over hun eigen gedrag. Als gastouder probeer jij het gedrag van je opvangkinderen zodanig te beïnvloeden dat ze zich de regels en normen eigen maken en leren omgaan met de structuur in het alledaagse leven. Denk hierbij aan het duidelijk en consequent aangeven van bij de leeftijd passende grenzen en verwachtingen. Regels en routines geven duidelijkheid: samen opruimen, aan tafel wachten tot iedereen zit, elkaar laten uitspreken.
  • Stimuleren

    Je stimuleert kinderen om op een actieve manier de wereld te ontdekken en zichzelf doelen te stellen. Hierbij is het is belangrijk dat je respect hebt voor de eigenheid van ieder kind (dit noemen we autonomie) en kinderen aanmoedigt en motiveert (zonder je eigen wil op te leggen). Uiteindelijk leert een kind zo om motivatie uit zichzelf te halen. Als gastouder voer je gesprekken over gevoelens en situaties, dit stimuleert moreel besef en empathie. Complimenten geven bij gewenst gedrag (“Wat fijn dat je haar hielp opruimen!”) versterkt positieve waarden

Aan de slag

Ga aan de slag met activiteiten die speciaal gericht zijn op 'Jij als gastouder' en het basisdoel 'Normen en waarden'

Processen

Jouw achtergrond bepaalt hoe jij je voelt in allerlei situaties. Daarbij spelen allerlei processen een rol. We geven je voorbeelden van deze processen.

Download activiteit 1

Sociale identiteit

Een sociale identiteit vormt een basis waarin normen en waarden verankerd zijn. Om kinderen op een speelse manier hiermee kennis te laten maken en elkaar beter te leren kennen kun je hen een zelfportret laten maken.

Download activiteit 2

Pedagogiek voor gastouders

Waarden en normen
Jij als gastouder
Theorie
Praktijk
Pedagogisch kwaliteitshuis
Pedagogisch kwaliteitshuis, huis

Handboek Pedagogiek voor gastouders

Wil jij niet wachten tot je alle pedagogische nieuwsbrieven van ViaViela ontvangen hebt? Download dan nu het Handboek Pedagogiek voor gastouders.

Download het handboek