Basisdoel 1: Emotionele veiligheid

Inrichting binnen- en buitenruimte

Een duidelijke, overzichtelijke en veilige inrichting zorgt ervoor dat kinderen zich op hun gemak voelen. Ze weten waar ze aan toe zijn en durven daardoor meer te ontdekken.

Header Basisdoel 1 Emotionele veiligheid

Inrichting ruimtes

In deze nieuwsbrief lees je meer over de emotionele veiligheid van kinderen en hoe de inrichting van je binnen- en buitenruimte van jouw opvang hier optimaal aan bijdraagt. Ook delen we twee activiteiten waarmee je op praktische wijze werkt aan een veilige en vertrouwde omgeving.

Spelenderwijs ontwikkelen

Kinderen gaan niet alleen relaties aan met andere kinderen en volwassenen, maar ook met hun omgeving en de natuur. Ze zijn van nature nieuwsgierig en leergierig. Door kinderen ruimte te geven om zelf te ontdekken en ervaringen op te doen, stimuleer je hun natuurlijke drijfveer om de wereld om hen heen te willen begrijpen en verkennen. Je laat kinderen zich verbazen en verwonderen, prikkelt hun zintuigen en schept een omgeving waarin veel te zien en te ontdekken valt. Zo ontwikkelen je opvangkinderen zich spelenderwijs.

Jouw rol

Als gastouder zorg je voor een veilige en stabiele basis. Je reageert sensitief op de signalen van kinderen en komt tegemoet aan hun basisbehoeften. Als kinderen zich bij jou veilig en geborgen voelen, zijn ze klaar voor de volgende stap: het ontdekken van de omgeving. Een goede speelomgeving noemen we ook wel een speel-leeromgeving. Deze bestaat uit een binnen- en buitenruimte. Verder zijn veiligheid, structuur, en vertrouwen vaste ingrediënten voor een optimale speel-leeromgeving.

  • Veiligheid

    Jij vangt kinderen op in jouw eigen veilige, huiselijke sfeer. De kleinschaligheid van je opvang vormt een mooi uitgangspunt voor een veilige basis. Jij bent het vaste gezicht voor de kinderen en de kinderen kennen elkaar. Hierdoor ontstaat een gevoel van geborgenheid. Deze emotionele veiligheid is ontzettend belangrijk en maakt dat kinderen vertrouwen op zichzelf en hun omgeving en zich kunnen ontplooien.
  • Structuur

    Binnen een veilige speel-leeromgeving zijn ook orde en structuur belangrijk. Wanneer kinderen weten wat ze kunnen verwachten, geeft dit houvast. Verschuif je elke week de meubels of geef je het speelgoed regelmatig een andere plek, dan kan dit voor onrust en een onveilig gevoel zorgen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je kinderen nooit mag verrassen, maar het is goed om in je opvang vast te houden aan een basisstructuur.
  • Vertrouwen

    De kinderen binnen jouw opvang moeten op je kunnen bouwen. Jij kijkt en luistert goed naar hen en zorgt voor duidelijkheid en voorspelbaarheid. Je benadert ieder kind op een positieve manier en hebt een sensitieve, responsieve houding waarbij je op een passende manier op signalen en behoeften reageert. Met deze benadering geef je kinderen het vertrouwen om te gaan ontdekken en ontwikkelen. Ze weten dat wat er ook gebeurt, jij de veilige basis bent waarop ze altijd terug kunnen vallen.

Aan de slag

Ga aan de slag met activiteiten die speciaal gericht zijn op de inrichting van je binnen- en buitenruimte en het basisdoel 'Bieden van emotionele veiligheid'

De wereld door kinderogen

Bij deze activiteit ga jij de ruimte bekijken vanuit de ogen van de kinderen, om zo beter inzicht te krijgen hoe de kinderen hun omgeving beleven.

Download activiteit 1

Knusse hoekjes

Bij deze activiteit ga je onderzoeken of er in jou opvang voldoende rustige, veilige en knusse plekjes zijn waar kinderen zich even kunnen terug trekken. Ook krijg je tips hoe je deze plekjes goed kunt inrichten.

Download activiteit 2

Pedagogiek voor gastouders

Emotionele veiligheid
Emotionele veiligheid, hart
Inrichting binnen- en buitenruimte
Inrichting binnen- en buitenruimte
Theorie
Praktijk
Pedagogisch kwaliteitshuis
Pedagogisch kwaliteitshuis, huis

Handboek Pedagogiek voor gastouders

Wil jij niet wachten tot je alle pedagogische nieuwsbrieven van ViaViela ontvangen hebt? Download dan nu het Handboek Pedagogiek voor gastouders.

Download het handboek