Gastouders in beeld

Eten volgens de schijf van vijf

Marlous runt sinds twee jaar haar eigen gastouderopvang bij ViaViela, maar werkt al sinds 2005 in de kinderopvang. Ze is actief op het gebied van gezonde gastouderopvang.

De Schijf van Vijf in de praktijk

Als het om gezond eten gaat, biedt de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum handige richtlijnen voor het maken van gezonde keuzes. Hoe past gastouder Marlous deze toe in de dagelijkse praktijk? Marlous: “De Schijf van Vijf is geen speciaal thema binnen mijn opvang, maar mijn dagelijkse voedingsbeleid is er zeker op gebaseerd. Zo drinken we water, thee of halvolle of magere melk en stimuleer ik het eten van groenten en fruit door beide verschillende keren per dag aan te bieden. Fruit eten we bijvoorbeeld in de ochtend tijdens het fruitmoment en ’s middags bij de lunch. Vaak maak ik ’s ochtends een monkey plate. Daarop leg ik, naast de vaste appel, peer, kiwi en mandarijn een minder gangbare fruitsoort, zoals mango of watermeloen. Hiermee moedig ik de kinderen aan iets nieuws te proberen.”

Lekker en gezond lunchen

Met volkorenbrood, halvarine, extra groenten en fruit zet Marlous iedere dag een gezonde lunch op tafel. Al was het qua gezond beleg even zoeken naar wat het Voedingscentrum als oké bestempelt. Marlous: “Veel beleg past niet in de Schijf van Vijf omdat het te zoet, zout of vet is. Zelf vind ik fruit op de boterham een fijn alternatief: het is gezond, makkelijk en de kinderen krijgen op deze manier een dubbele portie vitamines binnen. Daarnaast heb ik de 100% notenpasta, deze vinden ze heerlijk. Soms bied ik ter afwisseling dadelstroop, appelstroop en een enkele keer smeerkaas aan. Deze belegsoorten zijn niet 100% Schijf van Vijf, maar af en toe mogen de kinderen van mij iets zoets. En dan vind ik deze belegsoorten nog verantwoord. Bovendien zit in appelstroop ijzer, ook een belangrijke voedingsstof. ”

Warm eten

Bij De Beestenboel eten verschillende kinderen ’s avonds een warme maaltijd mee. Marlous: “Ook hier kook ik bewust volgens de Schijf van Vijf. Om de kinderen te betrekken bij het maken van gezonde keuzes, mag iedere week een ander kind één warme maaltijd uit mijn kookboek van het Voedingscentrum kiezen. De rest van de weekplanning qua warm eten maak ik zelf. Hierbij kook ik volgens de richtlijnen en wissel ik vis en vlees af met vegetarische gerechten. Het mooie is: de kinderen die thuis niet van groenten houden, eten bij mij vaak zonder problemen met de pot mee. Hierbij geldt denk ik ‘zien eten, doet eten’.”

Gezonde gewoontes

Voor Marlous hoort bewust omgaan met gezonde voeding bij haar taak als gastouder. “Als mede-opvoeder draag ik er graag aan bij dat ze al jong zien dat gezond eten gewoon lekker is. Als kinderen nu leren dat een komkommer ook een goede snack is, nemen ze dit hun volwassen leven lang mee.”

 

TIP VAN MARLOUS

Groenten snacken

Wanneer een kind alleen tijdens de avondmaaltijd groenten eet, is het moeilijker om aan de dagelijkse aanbevolen portie groenten te komen. Daarom bied ik standaard tijdens de lunch groenten zoals tomaatjes, komkommer en paprika aan. Zet de gesneden en gewassen groenten op tafel naast de boterham en de bakjes zijn zo leeg!