Basisdoel 1: Emotionele veiligheid

Activiteiten

Geplande activiteiten geven structuur, plezier en uitdaging, maar dragen ook bij aan emotionele veiligheid. Wanneer kinderen weten wat er gaat gebeuren en wat er van hen wordt verwacht, voelen zij zich meer ontspannen en zelfverzekerd. Duidelijke routines, een overzichtelijke dagindeling en voorspelbare activiteiten helpen kinderen grip te krijgen op hun omgeving.

Header Basisdoel 1 Emotionele veiligheid

Communiceren

Het belangrijkste element bij het bevorderen van de emotionele veiligheid binnen jouw opvang, is communicatie. Hoe beter de interactie tussen jou en de kinderen, hoe meer emotionele veiligheid zij zullen ervaren. Wanneer je op een goede manier met kinderen communiceert, voelen ze zich veilig en geborgen. Vanuit die veiligheid kunnen zij de wereld gaan ontdekken.

Als gastouder communiceer je op allerlei manieren, verbaal en non-verbaal. Met de manier waarop je praat, je aanrakingen, je gezichtsuitdrukking en je houding laat je zien dat je opvangkinderen bij jou een veilige haven vinden.

Emotionele veiligheid

Neem je tijdens activiteiten een sensitief responsieve houding aan, dan is de kans groot dat de kinderen een veilige gehechtheid met jou opbouwen. Zelfs kinderen die onveilig gehecht zijn aan de eigen ouder(s) kunnen zich wel veilig hechten aan jou.

Wist je dat veilige gehechtheid in de gastouderopvang vaker voor komt dan in een kinderdagverblijf? (Bron: Vermeer en Groeneveld, 2017). Deze tips helpen je bij het aannemen van een sensitief responsieve houding waarmee je werkt aan een veilige hechting:

  • Reageer op de signalen van kinderen.
  • Zorg dat je beschikbaar bent, fysiek en mentaal.
  • Zoek zelf contact met de kinderen.
  • Troost een kind altijd als het huilt.
  • Zorg voor rituelen.
  • Benoem wat je doet en ziet.

Emotioneel bijtanken

Tijdens het doen van een groepsactiviteit met de kinderen, kun je soms minder ruimte voelen voor het bieden van individuele aandacht. Tegelijkertijd is het voor de emotionele veiligheid van kinderen belangrijk dat ze zich gezien en gehoord voelen. Las daarom toch bewust dat individuele momentje met kinderen in. Dit hoeft niet groots te zijn, een kort moment van rust, gezelligheid of geborgenheid tussen jou en je opvangkind is al voldoende. Kinderen zoeken deze momenten zelf ook op. Door even tegen je aan te leunen, bij je te komen staan of door je te vragen of je ergens naar wil kijken. Zo’n momentje noemen we emotioneel bijtanken. Na zo’n ‘bijtankmoment’ voelt een kind zich veilig en geborgen en kan het er weer even tegenaan.

Stabiele factor

Als gastouder ben jij de continue en vertrouwde aanwezigheid in de opvang. Jij biedt veiligheid door te reageren op signalen, nabij te zijn en aan te sluiten bij de basisbehoeften van ieder kind. Jouw sensitieve en responsieve houding maakt het verschil.

We adviseren om bewust tijd in te plannen voor minimaal drie keer per dag vijf minuten 1-op-1 aandacht per kind. Dat helpt kinderen om zich emotioneel te hechten, geeft vertrouwen en draagt bij aan een veilige basis van waaruit ze kunnen groeien.

Aan de slag

Ga aan de slag met activiteiten die speciaal gericht zijn op 'Activiteiten' en het basisdoel 'Bieden van emotionele veiligheid'

Activiteiten voor baby's

Hoe vergroot je de emotionele veiligheid van baby’s? Wat kun je doen om samen een hechte band te smeden?

Download activiteit 1

Activiteiten voor peuters

Wat kun je doen om de emotionele veiligheid van peuters te vergroten. Tijdens deze activiteiten staat balans, afstemming en voorspelbaarheid centraal.

Download activiteit 2

Pedagogiek voor gastouders

Emotionele veiligheid
Emotionele veiligheid, hart
Activiteiten
gastouderopvang
Theorie
Praktijk
Pedagogisch kwaliteitshuis
Pedagogisch kwaliteitshuis, huis

Handboek Pedagogiek voor gastouders

Wil jij niet wachten tot je alle pedagogische nieuwsbrieven van ViaViela ontvangen hebt? Download dan nu het Handboek Pedagogiek voor gastouders.

Download het handboek