Nieuws

regio Gouda, Capelle a/d IJssel, Woerden

Het verhaal van ViaViela Gouda

Normaal gesproken zijn ze de hele dag op pad. Op huisbezoek bij gastouders en kennismaken met ouders die op zoek zijn naar een gastouder. Sinds half maart zien de werkzaamheden er anders uit en wordt er creativiteit en vindingrijkheid gevraagd van iedereen om de dienstverlening die gastouders gewend zijn te waarborgen. We spreken met Anja van de Hoef, houder van Gastouderbureau ViaViela in de regio Gouda. Hoe heeft zij de afgelopen periode met haar team beleefd, wat hebben zij gedaan om in contact te blijven met gastouders, ondersteuning te bieden bij noodopvang en hoe bereiden ze zich voor op 11 mei. De datum dat de opvang weer open is voor alle kinderen. 

 

Werkzaamheden

Als vestiging houder van ViaViela in de regio Gouda heeft Anja van de Hoef met haar team zich flink moeten aanpassen aan de situatie. “Na de persconferentie van 15 maart zijn we met het team direct aan de slag gegaan. We kregen veel vragen binnen van (gast)ouders en hadden veel telefonisch contact. Complimenten voor de teamleden, die er waren op het moment dat het nodig was. Ook buiten kantoortijden,” vertelt Anja. “De bezoeken, wat normaalgesproken een belangrijk deel van de werkzaamheden is, vielen per direct weg. Het hele team werkt vanuit thuis en sommigen komen op kantoor. Ook de thuissituatie vraagt om de nodige aanpassing, met kinderen, zonder kinderen, partner thuis etc. Tegelijkertijd leverde het ons ook weer tijd op, doordat we niet meer onderweg zijn.”

“Op dit moment hebben we intensief klantcontact met onze (gast)ouders en we merken dat de vragen per week verschillen. Zo dus ook onze focus. Dat kan betekenen dat we een gastouder elke week spreken over weer een ander onderwerp. (Gast)ouders weten ons goed te vinden. We merken nu dat we de afgelopen jaren een goede relatie met ze hebben opgebouwd.”

“Ook maken we gebruik van videobellen. Op die manier kunnen de evaluatiegesprekken met gastouders gewoon doorgaan. We vinden het belangrijk om de gastouders regelmatig te zien en te vragen hoe het gaat. Dit wordt ook erg gewaardeerd.”

 

Online (scholings) mogelijkheden

“Onze activiteitenplanning bevatte veel leuke activiteiten die helaas geannuleerd zijn. In plaats van de geplande groepsbijeenkomsten hebben we online gastouder- en nannybijeenkomsten georganiseerd. We merken dat gastouders dit erg fijn vonden. Zo was er ruimte om ervaringen uit te wisselen en ze vonden erkenning bij elkaar. Onze gastouders konden deelnemen aan een webinar wat georganiseerd was door een collega uit Rotterdam. Ook hebben we een TINK-bijeenkomst online gedaan, zodat het proces waar de gastouders in die training mee bezig zijn toch door kon gaan. Veel van wat gepland stond, hebben we toch kunnen aanbieden."

 

Podcast

"Naast de online activiteitenonlineactiviteiten voor gastouders wilden we ook specifiek iets doen voor de thuiswerkende ouder. We vroegen ons af hoe wij onze expertise kunnen inzetten om hen te ondersteunen. Zo zijn we op het idee van een Podcasts gekomen. Inmiddels hebben we er twee opgenomen over 'Tips bij het aanbrengen van structuur' en 'Driftbuien: Grote emoties bij kleine mensjes'. De podcasts zijn zowel voor ouders, nanny’s als gastouders.”

 

We doen dit samen

“Wij proberen natuurlijk onze gastouders zoveel mogelijk aangehaakt te houden door persoonlijk contact. Samen met de gastouders kijken we ook hoe ze de relatie met de kinderen onderhouden. En dan zien we hele mooie initiatieven ontstaan. Gastouders die tasje rondbrengen met knutselspullen, op raambezoek gaan of leuk filmpjes opnemen. Deze initiatieven delen wij op social media om andere gastouders te inspireren om dit ook te doen. Als extraatje om de gastouders te bedanken voor al hun inzet hebben we ze een kaartje gestuurd, en dat is letterlijk en figuurlijk in goede aarde gevallen!”

 

Voorbereiding op 11 mei

Op 11 mei gaat de gastouderopvang weer open voor alle kinderen. Daar zijn wij heel blij mee, maar het vergt ook de nodige voorbereiding. “Het belangrijkste voor ons is dat we de emotionele veiligheid van de kinderen kunnen waarborgen. Kinderen en baby’s opvangen op een afstand van anderhalve meter valt niet te realiseren. Gelukkig heeft de overheid besloten dat dit niet nodig is, omdat dit het welbevinden van de kinderen niet ten goede komt. Daarom wordt de overdracht op een andere manier gedaan. Korte momenten en op gepaste afstand. Ouders en gastouders horen wel de anderhalve meter in acht te nemen. Ook kijken we er weer heel erg naar uit om voor nieuwe gastouders en nanny’s de opvang te faciliteren. Zodra we weer op bezoek mogen, hebben de risico-inventarisatie gesprekken prioriteit, zodat nieuwe gastouders zo snel mogelijk kunnen starten.”

 

Blijvende aanpassingen

“Ik merk dat we allemaal zijn gewend aan het thuiswerken, het biedt zeker voordelen. Maar …  zodra de gastouderopvang weer open is en wij weer op bezoek mogen, zullen we dat meteen weer doen. Bemiddelingsmedewerkers zijn er echt aan toe om weer gastouders te bezoeken.”  

“Ik denk dat we in het vervolg de onlinemogelijkheden, die we de afgelopen weken hebben ingezet, blijvend gebruiken in onze dagelijkse werkzaamheden. Podcast, Webinars en videobellen zijn een mooie toevoeging op onze werkzaamheden. Zo willen we bijvoorbeeld de kennismaking met ouders via videobellen blijvend mogelijk maken. Naast de onlinemogelijkheden merken we nu juist dat het persoonlijke contact op locatie echt van toegevoegde waarde is. Je ziet gastouders toch in de opvanglocatie, daar vallen dingen op die je via de telefoon niet ziet. Persoonlijk contact is voor ons waardevol en dit willen we graag behouden.”

 

"Ik ben erg blij dat we met ViaViela gezamenlijk zo dicht bij het vuur zitten en daardoor goede informatie kunnen verstrekken. We helpen elkaar er samen doorheen. Wij staan klaar voor onze (gast)ouders en zullen ervoor zorgen dat de gastouderopvang vanaf 11 mei weer goed door gaat lopen!”